Followers

Wednesday, June 29, 2011

Emergency sangat ker tu???

Assalamualaikum uols semua...
Semoga uols semua ceria di pagi Rabu ni.Haha,pagi2 dah post entry.Actually,waktu ni aku masih lagi sedang bertugas,kerja shif malam la katakan.Sebab waktu ni patient takde,jadi bolehla aku create new post...Hehe~

Disebabkan aku ni kerja di Unit A&E ataupun Unit Kemalangan & Kecemasan,jadi untuk post kali ni aku nak tulis pasal 'EMERGENCY'...Apa yang best sangat kerja kat Emergency ni?Kalau tanya kat kawan2 Misi aku yang lain yang tak pernah kerja kat Emergency mesti diorang 'nebes' sikit nak kerja kat Emergency,yelah nak kena duk menghadap kes-kes kecemasan yang kadang2 kita tak boleh nak expect kes apa yang akan datang kat kita.So,kena sentiasa bersedia!!!


Bila dah kerja kat Emergency ni,kadang2 aku dah lali tengok kes2 terkoyak ke,accident yg ciput2,yg kadang2 pada pesakit atau waris2 pesakit nampak macam terlalu emergency.Bukan nak memperlekehkan pesakit yg datang dengan luka yg takdela emergency mana tapi lagak dan gaya macam terlalu emergency,tetapi kami yg bekerja kat Emergency Room ni sebenarnya,dah ada garis panduan yang menetapkan kes macam mana yg dikatakan sebagai emergency.

Aku ingat lagi ada 1 kes ni,ayah pesakit ni datang kat A&E waktu Maghrib dengan membawa anak dia yg dikatakan patah tangan.Keadaan anak dia masa tu stabil je.Dah siap pasang arm sling kat tangan yg cedera tu.Belum sampai 5 minit kerani pendaftaran daftar anak dia,ayah pesakit ni tiba2 mengamuk tanya,"dekat Emergency ni takde doktor ke???"...Amboi,takde budi bahasa langsung orang tua ni aku tengok.Dahla datang waktu Maghrib,lepas tu takde budi bahasa pulak.Macamla kami ni tak tau buat kerja.Kebetulan memang masa tu takde pesakit lain,jadi lepas siap didaftarkan,aku pun bawa pesakit bersama ayah dia yg kurang diajar tu berjumpa dengan doktor.

Dialog antara ayah pesakit dengan doktor,

Doktor : Kenapa dengan anak encik ni?
Ayah pesakit : Doktor,saya rasa anak saya ni patah tangan,dia terjatuh.
Doktor : Pukul berapa kejadian berlaku?
Ayah pesakit : Anak saya jatuh pukul 10 pagi tadi masa kat sekolah.
Doktor : Dari pukul 10 pagi tadi baru sekarang nak bawak jumpa doktor?Maghrib2 pulak tu.
Ayah pesakit : Dengan tersengih2...(menyambung perbualan dengan doktor)






Haaa,apa kes macam tu?Dahla datang waktu Maghrib,dah tu siap takde budi bahasa marah2 kita macam kita ni tak prihatin pada anak dia.Macam kita ni tak tahu kes anak dia tu emergency ke tak.Jadi bagi dia emergency sangatla tu kalau anak jatuh pukul 10 pagi tapi datang waktu Maghrib.

 Buat insan2 kat luar sana,kami yg bekerja kat sektor kesihatan ni sentiasa nak berikan yg terbaik buat anda semua.Jangan ingat kalau uols ni datang klinik/hospital,macam uols je yg sakit.Ingat sikit,kalau sakit uols tu tak dikategorikan sebagai emergency tapi uols bising2 nak kes uols setel cepat,macam mana pulak kalau family uols atau diri uols sendiri alami sakit yg betul2 emergency tapi doktor dan nurse semua attend kes yg tak berapa nak emergency,masa tu uols pandai2 la fikir dan muhasabah diri ye...

Haha,membebel pulak aku di pagi yg indah ni.Takdela,bukan apa,untuk ingatan untuk diri aku juga supaya tak lupa diri...

Okla,tak nak bebel panjang2 lagi...Semoga story aku pagi ni akan dijadikan sebagai ikhtibar bersama...Salam Sayang...Adios Amigos~




No comments:

Post a Comment